Domácí těstoviny s krevetovo-rajčatovou omáčkou

Domácí těstoviny s krevetovo-rajčatovou omáčkou předpokládají, že seženete kvalitní (a pokud možno čerstvé nebo aspoň čerstvě zmražené) krevety, což v Česku – zemi bez moře – není úplně snadné. My jsme koupili krevety ve vietnamské tržnici v Ostravě-Radvanicích. Je tam takový obrat (Vietnamci mořské plody a ryby opravdu hodně kupují), že ani krevetám nezbývá nic jiného než tam moc dlouho nepoležet :-). Cena byla doslova srandovní: pytel za 260 Kč.

 

Suroviny:

  • čerstvé nebo mražené krevety (mražené necháme rozmrznout)
  • čerstvá rajčata (spařená a oloupaná) nebo passatu, případně jakoukoli domácí “lečovou” směs, co jsme si přes sezonu zavařili (i s cibulí a s paprikou)
  • kúra z bio citronu (nebio nedoporučuji strouhat!)
  • 2 stroužky česneku
  • brandy nebo oříšek (cca 1,5–2 dl)
  • šťávu z jednoho citronu
  • čerstvě mletý pepř
  • čerstvé listy špenátu a/nebo petrželková nať (u nás ještě zůstala od léta na záhonku)
  • (bio) smetana nebo – jako u nás – bio mléko
  • máslo a/nebo olivový olej a/nebo ghí

Postup:

Na tuk (já dávám půl ghí a půl olivového oleje) dáme restovat krevety, které jsou známé tím, že v syrovém stavu jsou skoro průhledné a “rosolovité” a při tepelném zpracování začnou krásně měnit barvu do růžova. Jakmile začnou růžovět (obr. vpravo), přidáme rajčata, citronovou kůru a nasekaný česnek. Až bude směs lehce orestovaná, přilijeme brandy/oříšek a necháme lehce odpařit. Přidáme citronovou šťávu, osolíme, opepříme a necháme jemně vařit. Tekutina se poměrně rychle zredukuje, proto pozor! 🙂 Ona se totiž začne brzy připalovat… pak přilijeme podle chuti mléko/smetanu a necháme směs už jen přijít k varu. Odstavíme a vmícháme zelené listy – nechceme, aby se rozvařily, ale jen prohřály a zůstaly čerstvé, nezplihlé. K tomuto fantastickému jídlu jsem podávala domácí těstoviny z firmy Fajna pasta. Podle druhu použitých těstovin může být pokrm bezlepkový. Pro tuto potřebu doporučuji použít například širší rýžové nudle.

Působení:

Krevety i rajčata jsou mírně ochlazující, což pro zimní období není úplně ideální (lepší by byly na jaře, a hlavně v létě). Na druhou stranu konzumace kvalitních mořských plodů a ryb je velmi důležité pro získávání nejen přírodního jógu, ale i dalších mikroprvků.