Jak se ochladit: pár základních tipů

Jak se v tomto vedru ochladit a proč to vůbec dělat? Níže najdete pár základních tipů na účinné vnitřní ochlazení organismu. Protože nejsme historicky zvyklí na vedro, které momentálně panuje, nemáme často nabudovány automatické návyky pro to, abychom se dokázali účinně ochlazovat. Stačí pohled na pentagram čínských pěti elementů, aby se ukázal vztah léta, horka, ohně a srdce

Proč se ochlazovat?

Podle čínské teorie pěti elementů (prvků) (kresba vpravo) se oheň nachází nahoře (i v “reálu” teplo stoupá vzhůru) a je vyživován prvkem dřeva (kontrolován vodou). K ohni patří tyto orgány:

  • srdce
  • tenké střevo
  • osrdečník
  • trojohřívač
Vaření ranní polévky: vpravo v hrnci řasy wakame a pórek (ochutit solí a sojovkou), vlevo propláchnuté a předem namočené luštěniny (čočka)

Znamená to, že tyto orgány budou v létě (které k nim patří) nejvíce “vytíženy” a mohou se nejsnáze “spálit”, a tedy uvést do větší (infarkt, vážné psychické obtíže) či menší (lehčí palpitace, menší psychické potíže, průjmy atd.) nerovnováhy. Barvy léta jsou barvy ohně, a tedy červená, oranžová. Tyto barvy budou element ohně podporovat, a tedy zvyšovat jeho energii, což v těchto dnech nechceme. Naopak oheň správně vyživovat a regulovat (a zároveň ho svou podstatou chladit) budou jednak barvy, chuti a potraviny elementu dřeva (zelená, zelenina, zelený čaj, zelené řasy, lehce kyselé atd.), a především vody (černá a modrá, černé fazole, slaná), jež oheň kontroluje a řídí (a to také v přírodě – oheň, který se vymkl kontrole, většinou usměrníme vodou).

Protože oheň patří létu a jsou k němu přiřazeny orgány srdce a tenké střevo, je třeba v létě hlídat právě je…

Co bude srdci a tenkému střevu dělat dobře?

  • ochlazující potraviny: mořské řasy (polévka z nich je na fotce nahoře vlevo), neslazený zelený a bylinný čaj (klidně vychlazený, ale ne moc), zelená listová zelenina (ideálně blanšírovaná, ne syrová), zelené vařené luštěniny, sushi, zeleninové polévky atd.
  • jemně přidat kyselé potraviny
  • solte! (třeba i tím, že budete víc konzumovat sardelovou pastu, sojovou omáčku a další přírodní “solidla”)
  • pomalé a jemné postupy přípravy jídla: blanšírování, pomalé vaření
  • zelený čaj (pokud možno neslazený; sladká chuť zahřívá, a tím mimo jiné podporuje zánětlivé procesy), čaj z ochlazujících (pokud možno čerstvých) bylin: mátový (pozor při refluxu), meduňkový atd.
  • ochlazující barvy: zelená, černá, zelinkavá, modrá
  • plavání (v ne moc studené vodě)
  • stín

Co bude srdci škodit?

  • Tak chutné… a v horkém létě tak nevhodné!

    smažení, grilování (pokud už potřebujete grilovat, třeba na přání rodiny, grilujte ryby nebo třeba cukety, ne červené maso – steaky, hamburgery atd., a vše doplňte velkým množstvím salátu /nejlépe blanšírovaného a v pokojové teplotě/)

  • pobyt na přímém slunci
  • konzumace červeného masa, výrobků z něj a červených potravin (červené a tmavé ovoce je dobré před konzumací blanšírovat)
  • oblékat se do červených a oranžových barev
  • obklopovat se dalším ohněm (svíčky atd.)
  • zmrzlina a ledové nápoje – čeho je moc, toho je prostě příliš. Spíš než srdci škodí zmrzlina slezině a ledvinám, takže vás sice ochladí, ale může přijít neinfekční průjem (ten ale může být spojen se vstupem horka právě do tenkého střeva) a bolesti břicha
  • pozor na hořkou chuť! Nesmí jí být mnoho, jinak zatěžuje srdce

Cvičení v horku

Ideální je cvičení vynechat, případně cvičit brzy ráno, dokud je ještě přijatelná teplota. Doporučuji – jak jinak 🙂 – třeba jemnou jógu. Výborná je třeba půlhodinová protahovací sestava (zde si můžete zdarma vyzkoušet lekci, než si aplikaci pořídíte – je placená, ale velmi mírně).

Odpočinek!

Především ale během nejintenzivnějšího žáru (orgánové hodiny pro srdce a tenké střevo jsou od 11. do 15. hodin) odpočívejte! Ne náhodou jižní národy dodržují takzvanou siestu – dobré je polehávat, relaxovat, poslouchat audioknihy (já teď “ujíždím” na Kvantovém doktorovi od Amita Goswamiho, kde se autor věnuje vztahu kvantové fyziky, moderní medicíny, tradiční čínské medicíny, ájurvédy a integrativní medicíny).

Prostě dělejte to, co máte rádi, co vás fyzicky nezatíží! Jezte zdravé ochlazující potraviny, pijte ochlazující (ne ledové) nápoje, věnujte se sami sobě… to může být hezký program, co říkáte?

Poznámka k pocení:

Jak jste si všimli, doporučuji k ochlazení hodně teplých jídel. Proč? Například v Indii vždy moc rádi pijeme masala chai – vřelý čaj se směsí zahřívajícího koření, a tedy horký nápoj se zahřívajícím efektem. Princip je v tom, že vnitřní zahřátí spustí masivní pocení, přičemž každá kapka potu má schopnost ochladit litr krve. Tak proto 🙂 – neplatí to ale třeba při grilování červeného masa! To vás fakt neochladí ;).


Kresba pěti elementů převzata z http://www.acupuncture-tavistock.co.uk/page5.htm