Masala dosa (vegetarian, bezlepek)

Masala dosa je kultovní jídlo jižní Indie, které se dá připravovat i v našich podmínkách, aniž by bylo nutné speciální nádobí (jak je třeba například u idli). Proč ho vařit? Je přirozeně bezlepkové, používá se na ně fermentovaná (a tedy zdravá) směs mouky z rýže a luštěniny urad dal (ale lze použít i české luštěniny), a navíc je chuťově naprosto fantastická. Kdo touží po typické indické chuti masala dosy, tomu doporučuji si kromě mango chutney, jímž je dosa “polita”, k jídlu připravit ještě slavný indický dip – kokosové chutney.

Suroviny:

  • brambory, oloupané a nakrájené na kostičky
  • cibulezázvor, rozmixované s olejem na kaši (kdo má rád, může přidat česnek)
  • koření: sušené nebo čerstvé kari listy, kurkuma, hořčičná semínka (kdo má rád, já ne), sůl nebo zeleninový bujon, podle chuti chilli papričku (přidáme ji k cibuli a zázvoru a rozmixujeme společně)
  • tuk (zde olivový olej)
  • tamarindová pasta (podle chuti)

Postup:

Napřed si nachystáme bramborovou masalu. Necháme zpěnit směs z oleje, cibule, zázvoru (a případně česneku), která tvoří základ všech masal a kari. Hlídáme, aby se nepřipálila, a jakmile cibule zesklovatí, přilijeme vodu/vývar a přihodíme kostky brambor. Přisypeme kurkumu a kari lístky a podle chuti tamarindovou pastu (lze nahradit citronovou šťávou). Vše necháme pomalu bublat.

Mezitím si nasmažíme dosy:

Připravte si předem těsto na idli (je stejné jako těsto na dosy). Postup najdete zde v první části receptu. Před samotným smažením dos je třeba, aby těsto řádně zfermentovalo, a to znamená, že potřebuje čas. Já tudíž v českých zimních podmínkách připravovala těsto od úterý, abych ho ve čtvrtek měla zfermentované. Zfermentované těsto silně kysele voní, vytváří bubliny, a někdy se dokonce “rozdělí” na tekutější průsvitnou a hustší hmotu. Vše opět spojte řádným promícháním a osolte (opět promíchejte).

Na pánvi nechejte zahřát oheň, z nějž se nesmí kouřit. Nalijte na pánev tenkou vrstvu těsta (od středu obkružte těsto do stran) a nechejte smažit. POZOR! PRVNÍ DOSA JE SKORO VŽDY KATASTROFA! Nenechejte se odradit, a pokud se nepovede, seškrábněte ji a zkuste druhou. Opět – olej a tenká vrstva těsta. Doporučuji nedělat těsto až po okraje pánve, protože potřebujete mít manévrovací prostor pro obracečku. Jakmile začnou kraje dosy hnědnout (jsou už opečené), začněte opatrně dosu od krajů směrem do středu uvolňovat. Nedivte se, pokud to nepůjde snadno, a vytrvejte. Pak ji otočte na dosud neopečenou stranu a zlehka nechejte opéct i tam. Neměla by být stejně opečená jako strana, co byla smažená jako první, protože na “měkčí” stranu patří náplň a dosa by se při podávání zlomila (což vadí pouze esteticky, nikoli chutí). Takto postupně nasmažte placky z celého těsta. Pak do těsta zarolujte (nebo jím přiklopte aspoň z jedné strany) hotovou bramborovou masalu. Podávejte s mango chutney a případně kokosovým chutney.

Tip:

Pokud budete chtít mít dosu hotovou rychle, můžete do mouky přidat vinný kámen nebo sodu, aby placky nabobtnaly, ale naprosto se připravíte a) o zdravotní plus tohoto jídla (proces fermentace), b) o nakyslou chuť. Protože těsto během svého zrání nepotřebuje skoro žádnou péči, přimlouvám se naprosto stoprocentně za 2denní fermentaci bez “chemických” urychlovačů.