Pomazánka z oliv kalamata (vegan, bezlepek)

Pomazánka z černých oliv kalamata je velice rychlá, zdravá a chutná. Lze ji jednoduše obměňovat přidávání různých ingrediencí (viz tipy). Základem jsou olivy kalamata, které jsou dražší než ostatní olivy, ale z dobrého důvodu – jsou totiž prý jedním z nejzdravějších druhů ovoce (ano, olivy jsou ovoce) na světě. Podívejme se tedy na jejich zdravotní přínos a kulinářské možnosti.

Zdravotní přínosy oliv kalamata:

  • 20 oliv denně přinese tělu 10 % potřebné denní dávky dobře vstřebatelného železa
  • obsahují vápníkvitamin A
  • obsahují vlákninu
  • obsahují měďdraslík
  • obsahují antioxidanty
  • obsahují cenné tuky a kyseliny
  • zdá se, že výborně zbavují tělo překyselení

Pomazánka z oliv kalamata:

Kalamaty bývají obvykle nevypeckované, ale pokud byly při sběru zralé, snadno je prsty nebo s pomocí malého nožíku pecky zbavíte. Vypeckované olivy dejte do vysoké úzké mísy nebo do mixeru a přidejte:

  • trochu soli (nepřesolte, olivy jsou většinou ve slaném nálevu)
  • trochu čerstvě mletého pepře (rozhýbá vám střed těla – zažívání)
  • jemně mleté oregano (já dala karibské, které má trochu jinou chuť)
  • zalijte trochou bio panenského olivového oleje (nedávejte moc, jinak bude pomazánka příliš tekutá)

Vše rozmixujte a podávejte na kvalitním chlebu.

Tipy:

  • pomazánku dávejte až na máslo, které rozetřete na chléb – máslo dodá organismu další cenné tuky, jichž máme obecně ve stravě málo (!) – pak samozřejmě jídlo nebude veganské
  • namísto soli přilijte kvalitní bio sojovou omáčku (uberte olivového oleje, ať pomazánka neteče)
  • nastrouhejte do pomazánky sýr, třeba kvalitní originální fetu (pak nedávejte sůl)

Samozřejmě olivy kalamata můžete využít jako jakékoli jiné olivy na pizzy, různé slané koláče, do salátů atd.