Sardelová pasta jako netradiční silný adaptogen

Sardelová pasta bývá trochu mimo pozornost dietetiky i výživářů. Přesto jsem ji dostala doporučenou před nějakou dobou od výživové poradkyně, bylinářky, masérky, terapeutky a lektorky jógy a alternativních léčebných systémů Romany Farne. Shrnu zde informace od ní pro vás:

Co obsahuje kvalitní sardelová pasta?

  • zdroj omega 3 mastných kyselin
  • zdroj dalších tuků
  • zdroj jógu, vápníku, soli a bílkovin (účinky viz níže)
Vcelku kvalitní je od firmy Nowago.

Domácí výroba:

Koupíme si grundle nebo pstruhy.
Umyjeme, vykrojíme střívko, důkladně osolíme mořskou nebo himálajskou solí. Podléváme a dusíme na másle tak dlouho, než jsou kosti úplně měkké. Pak celou hmotu rozmixujeme. Dáme do skleniček a sterilizujeme.

Zdravotní účinky sardelové pasty:

  • vhodná pro doplnění jinu ledvin
  • jako slaný pokrm s mořskými rybami a solí pomáhá obnovovat tělesné tkáně i kosti v průběhu zimy, působí protizánětlivě v ostatních ročních obdobích
  • hasí vnitřní horkost
  • ohřívá povrch těla
  • povzbuzuje obrannou energii
  • jako zásadotvorná potravina má podpůrný účinek při odkyselovacích dietách (zde jsou informace o workshopu na téma Odkyselení organismu)

Využití sardelové pasty:

  • do pomazánek
  • do polévek
  • do kimči
  • na chléb s máslem

Recept na zásadotvornou korejskou polévku:

  • řasy wakame (nebo chaluhy) dáme vařit se sardelovou pastou
  • přidáme nakrájenou cibuli
  • jakmile jsou řasy měkké, přidáme nakrájený svazek mladých cibulek s natí (na kolečka)
  • necháme minutu bublat a odstavíme
  • přikápneme zastudena lisovaný olej (sezamový i jiný)
Děkuji Romaně za poskytnutí cenných informací!