Stoj na hlavě

Stoj na hlavě je v józe velký strašák. Kdykoli jen naznačím, že se můžeme klidně i stavět na hlavu, stává se z větší části “mých” jogínů hromádka různých obtíží, které jim ale opravdu tento druh pozic neumožňují: blokáda krční páteře, bolesti krční páteře, fobie z obráceného těla, a mnoho dalšího. Jak je to tedy se stojem na hlavě? Kdy ji dělat, a kdy ji naopak nedělat vůbec? Pojďme si to společně projít.

Je pravda, že je moudré se této pozici vyhnout v případech, kdy:

  • máte vysoký krevní tlak
  • máte rentgenem potvrzený problém v krční páteři
  • máte problémy s cévami (v hlavě a krku)

Jak na stoj? Zvažte jednodušší možnosti:

  • z balasany (pozice dítěte) se jen posuňte zadkem dopředu, ruce nechte uvolněně a “postavte” se na temeno hlavy. Pak se hned vraťte zpět do balasany a počkejte, až se zpět srovná tlak v těle a krevní oběh (hlava je na chvíli nepřirozeně nad srdcem)
  • zkuste jednoduchou pozici obráceného stromu (mukta hasta sirsasana), kde se koleny opíráte o paže a můžete hezky regulovat míru zvednutí nohou
  • klasická salamba sirsasana: tu jsem se naučila teprve tehdy, když jsem se
  • a) zbavila strachu z toho,že se postavím na hlavu
  • b) jsem se ze stoje naučila padat (to učím i na svých lekcích)

Zdravotní a jiné benefity:

  • posiluje cévy mozku
  • buduje koncentraci
  • buduje rovnováhu
  • posiluje svaly na rukou a kývače hlavy
  • stimuluje zajímavé body zadní střední akupresurní dráhy (GV21 a GV22), které odstraňují vítr z oblasti hlavy a pomáhají při migrénách
  • zlepšuje stav očí
  • stimuluje lymfatický systém
Mohlo by vás ještě zajímat: sirsasana je v jógových učebnicích popisována jako jednoduchá pozice.